
در زیر به مختصری ازعناوین و چکیده آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است :
فهرست مطالب
عنوان صفحه
موتورهای القائی 1
راه اندازی 2
ترمز الکتریکی 3
کنترل سرعت 9
محرکه های موتور القایی کنترل شده با فرکانس 15
بادهی ترانسفورماتور 21
تنظیم ولتاژ 26
مراقبت و نگهداری از ترانسهای قدرت 30
روشهای خشک کردن ترانسها 35
دژنکتور 36
سکسیونرها 40
ترانسفورماتور های ولتاژ P.T 45
ترانسفورماتورهای جریانCT 47
موتورهای القائی :
موتورهای
القایی بخصوص موتورهای قفس سنجابی مزایایی نسبت به موتورهای DC دارند . از
مواردی نظیر نیاز به نگهداری کمتری , قابلیت اطمینان بالاتر , هزینه, وزن ,
حجم و اینرسی کمتر , راندمان بیشتر , قابلیت عملرکد در محیط های با گرد و
غبار و در محیط های قابل انفجار را می توان نام برد. مشکل اصلی موتورهای DC
وجود کموتاتور و جــاروبک است , که نگهداری زیاد و پر هزینه و نامناسب
بودن عملکرد موتور در محیط های بار گرد و غبار بالا و قابل انفجار را
بدینال دارد. با توجه به مزایای فوق در تمامی کاربردهای , موتورهای القایی
بطور وسیع بر سایر موتورهای الکتریکی ترجیح داده می شوند . با اینحال تا
حدی پیش از موتورهای القایی فقط در کاربردهای سرعت ثابت استفاده شده است . و
در کابردهای سرعت متغییر موتورهای DC ترجی داده شده اند. این امر ناشی از
آن است که روشهای مرسوم در کنترل سرعت و موتوهای القایی هم غیر اقتصادی و
هم دارای راندمان کم بوده است .
با بهبود در قابلیت ها و کاهش در هزینه
تریستورها و اخیراً در ترازیستورهای قدرت و GTO ها امکان ساخت محرکه های
سرعت متغییر با استفاده از موتورهای القایی بوجود آمده است که در برخی
موارد حتی از نظر هزینه و عملکرد از محرکه های با موتور DC نیز پیشی گرفته
اند. در نتیجه این پیشرفت ها , محرکه های موتورهای القایی در برخی
کاربردهای سرعت متغییر بجای محرکه های DC مورد استفاده قرار گرفته اند .
پیش بینی می شود در آینده موتورهای القایی بطور گسترده در محرکه های سرعت
متغییر مورد استفاده قرار خواهند گرفت .
راه اندازی :
زمانیکه
موتور القایی بطور مستقیم به ولتاژ خط متصل می شود . جریان راه اندازی
بزرگی را می کشد. در شرایطی که امپدانس داخلی منبع تغذیه بزرگ و یا ظرفیت
جریان خروجی آن محدود باشد و راه اندازی موتور موجب افت ولتاژ خط می شود .
در نتیجه سایر بارهای متصل به آن منبع تغذیه دچار اشکال می گردند . لذا
لازم است . با استفاده از روشهایی جریان راه اندازی محدود شود . رفتار
موتورهای فقس سنجابی در شـــــرایط راه اندازی با توجه به نوع آن (کلاس
موتور ) متفاوت می باشد. راه اندازی موتورهای روتور ســـــیم پیــــچی شده
با افزایش مقاومت خارجی روتور انجام می شود و جریان راه اندازی نیز محدود
می شود . روش های دیگری هم وجود دارد که هم در مورد موتورهای قفس سنجابی و
هم در مورد روتور سیم بندی شده کاربرد دارند . بطور مثال می توان از کاهش
ولتاژ تغذیه , تغییر فرکانس استاتور و یا افزایش امپدانس استاتور نام برد.
در موتورهای رتور سیم بندی شده همچنین از تزریق ولتاژ در مدار رتور نیز به
منظور کاهش جریان راه اندازی می توان استفاده نمود . از این روشها بجز روش
افزایش امپدانس استاتور در کنترل سرعت موتورها نیز استفاده می شود که در
قسمت های بعدی مورد بحث قرار می گیرند . از روشهای متعارف کاهش جریان را
اندازی , کاهش ولتاژ تغذیه است که توسط کلیه ستاره ـ مثلث و یا اتوترانس
انجام می شود . با تغییر سیم بندی از مثلث به ستاره وجریان و راه اندازی با
ضریب 3/1 و گشتاور راه اندازی با ضریب3/1 تقلیل می یابند . موتورهای بزرگ
معمولاً با دو سیم بندی در استاتور طراحی می شوند. بطوریکه در حالت عادی
معمولاً هر دو سیم بندی بطور موازی در مدار قرار می گیرند و در طی مرحله
راه اندازی فقط یکی از سیم بندی در مدار قرار می گیرند . این کار باعث
افزایش امپدانس معادل موتور شده و در نتیجه جریان راه اندازی محدود می شود .
این روش بنام روش راه اندازی با سیم بندی کسر (PORT WINDING STARTING)
نامیده می شود .
این فایل شامل : صفحه نخست ، فهرست مطالب و متن اصلی می باشد که با فرمت ( word ) در اختیار شما قرار می گیرد.
(فایل قابل ویرایش است )
تعداد صفحات : 47

خرید+دانلودرایگان
سجاد
دوشنبه 9 مرداد 1396 ساعت 13:56