فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 14
معنی و مفهوم و تقوا حاجی خطی
« تقوا » به معنای اختیار نفس را در دست داشتن و در برابر هر گناه و فسادی خویشتن دار بودن است ، و البته بدون آگاهی و به اجرا گذاشتن مسائلی که در ارتباط با پاکی نفس و کمال انسان است تقوا معنی ندارد . قرآن و معارف الهیه از خود نگهداری و حفظ خویش از گناهان و معاصی ، و آفات و بلاهای هلاک کننده ، به عنوان تقوا یاد کرده اند .تقوا روحیه و حالی است که از تداوم ترک گناه و ادامه ی عبادت به دست می آید ، و در میان ارزش های دینی و زیباییهای معنوی از جایگاه خاصی برخوردار است .
آثار هدایت الهی جز در اهل تقوا ظهور نمی کند ، و بهشت قیامت جز برای اهل تقوا آماده نشده است نگاهی به چند آ یه قرآن کریم می اندازیم :
این کتاب که هیچ گونه شکی در آن نیست ، هدایت گر اهل تقواست.1
و بهشت به اهل تقوا نزدیک مى گردد.2
تقوا آثار و منافع زیادی دارد که آن آثار و منافع در آیات قرآن و روایات مطرح است :
... و تقوای الهی پیشه کنید باشد که رستگار شوید.3
... و تقوای الهی را رعایت کنید و بدانید که خداوند با اهل تقواست.4
... همانا خداوند عاشق اهل تقواست.5
... تقوای الهی داشته باشید باشد که شکرگزار خداوند باشید.6
... و تقوای الهی را به کار بگیرید ، همانا خداوند در حسابرسی سریع است.7
... برای آنان که نیکی کردند و تقوا به خرج دادند اجر بزرگ است. 8
... خداوند فقط از اهل تقوا عمل را می پذیرد .9
حساب غیر اهل تقوا بر اهل تقوا نخواهد بود ، اهل تقوا را حسابی بسیار سهل و آسان است ، و در عرصه گاه محشر وقوف چندانی نخواهند داشت ...10
... و تقوای الهی داشته باشید ، باشد که مورد رحمت قرار گیرید .11
... همانا گرامی ترین شما نزد خداوند پرهیزگارترین شماست ...12
1. بقره (2) ، آیه 2
7. مائده (5) ، آیه 4
2. شعراء (26) ، آیه 90
8. آل عمران (3) ، آیه 172
3. بقره (2) ، آیه 189
9. مائده (5) ، آیه 27
4. بقره (2) ، آیه 194
10. انعام (6) ، آیه 69
5. آل عمران (3) ، آیه 76
11. حجرات (49) ، آیه 10
6. آل عمران (3) آیه 123
12. حجرات (49) ، آیه 13
امیرالمؤمنین (علیه السلام) برای اهل تقوا نشانه هایی ذکر می کنند از جمله :
راستی در گفتار ، ادای امانت ، وفای به عهد ، کمی عجز و بخل ، صله رحم ، ترحم به ناتوانان کمی موافقت با زنان ، اخلاق حسنه ، وسعت بردباری ، عمل به علم در آنچه که انسان را به خدا نزدیک می نماید ، سپس می فرمایند : خوشا به حال آنان ، و بازگشتگاه نیک برای ایشان است .
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند :
اگر آسمانها و زمین بر بنده ای بسته باشد ، سپس آن بنده خدا را بپرهیزد ، خداوند برای او از آسمانها و زمین راه گشایش و خروج قرار می دهد .
و نیز فرمودند :
یک خصلت است هر کس ملازم آن شود دنیا و آخرت از او اطاعت می کند ، و رستگاری را با بهشت به سود می برد ، عرضه داشتند : یا رسول الله ! آن خصلت چیست ؟ فرمودند : تقوا ، کسی که می خواهد محترم ترین مردم باشد خدا را پروا کند.
جایگاه و نقش محوری تقوا از دیدگاه ائمه دین
نبی اکرم (ص ) در منبر فرمود : مردم , از آدم تا امروز همانند دندانه های شانه با یکدیگر یکسانند , عرب را بر عجم فضیلتی نیست و سرخ رویان بر سیاهان برتری و تفوقی ندارند , تنها متقیان پاکدل و درستکار , گروه ممتاز جامعه هستند.
رسول اکرم (ص ) فرموده است که : من و تقواپیشگان امت من از تن دادن به کارهای تحمیلی که آمیخته به تصنع و مایه ناراحتی و مشقت است منزه و مبرا هستیم .
علی علیه السلام فرموده : کسی که در مقابل شیفتگان دنیا اظهار ذلت کند و برای دلباختگان مال و مقام تن بخواری بدهد با این عمل , جامه تقوا و پاکی را از خود بدر آورده است .
رسول اکرم (ص ) فرموده است : آن کس که می خواهد عزیزترین مردم باشد باید از گناه اجتناب نماید و به تقوا و پرهیزکاری بگراید.
علی (ع ) فرمود : آن کس که دوست دارد بدون ثروت , غنی باشد و بدون سلطنت عزیز باشد و بدون عشیره و خانواده تنها نباشد ، باید از ذلت گناهکاری خارج گردد و به محیط عز اطاعت الهی وارد شود.