مرکز معرفی و فروش محصولات اینترنتی مکاتبه

دانلود رایگان,فروش اینترنتی , کتاب الکترونیکی , فروشگاه دیجیتال

مرکز معرفی و فروش محصولات اینترنتی مکاتبه

دانلود رایگان,فروش اینترنتی , کتاب الکترونیکی , فروشگاه دیجیتال

دانلودرایگان تحقیق تفسیر سوره اعراف آیات 10 25

دانلودرایگان  تحقیق تفسیر سوره اعراف آیات 10 25

دانلود تحقیق تفسیر سوره اعراف آیات  10    25

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 17

 

سوره اعراف آیات 10 - 25

این آیات ابتدای خلقت انسان وصورت بندی او و ماجرای آن از آدم و سجده ملائکه وسرپیچی ابلیس وفریب خوردن آدم وهمسرش وخروج شان از نسبت وسایر اموری را که خداوند برای آن دو مقدر کرده بود بیان می فرماید:ولقد خلقناکم فی لارض و جعلنالکم فیها معایش خلیلا ما تشکرون.

تمکین در ارض به معنای منزیل دادن در آن است.یعنی ما منزل شما را زمین قرار دادیم ممکن است که به معنای مسلط کردن نیز باشد یعنی ما زمین را مسخر شماوشما را.مسلط بز آن کردیم.موید معنای دومی این است که این آیات تقریبا مقابل آیاتی است که درسوره بقره راجع به داستان آدم و ابلیس است زیرا در ابتدای آن آیات فرودهه هو الذی خلق لکم ما فی اللرض جمیعا واین همان تسلط ومسخر کردن است الا اینکه در آیات مورد بحث از اآن جایی که در آخرش فرموده: ولکم فی الارض مستقر ومتاع الی حسین از این جهت معنای اول مناسب تر با آن است زیرا در حقیقت جمله ولقد خلقناکم فی الارض اجمال مطالبی است کگه آیات بعد از آن را به طور تفصیل بیان میکند.پس معنای ملناکم این است که:ما شما را در زمین منرل دادیم و معایش جمع معشییت و به معنای چچیزهایی است که با آن زندگی می شود از قبیل خوردنی ها وآشا میدنی ها وامثال آن.

این آیه که در مقام منت نهادن برآدمیان است به نعمت هایی از قبیل نعمت سکونت در زمین و تسلط و استیسلا بر آن که به انسان ارزانی داشته و نیز انواع نعمت هایی که خداوند برای ادامه زندگی انسان در آن قرار داده ولذا در آخر آیه می فرماید قلیلا ما تشکرون ولقد خلقناکم ثم صورناکم...

این آیه در ابتدای داستانی است که در 15 آیه مورد بهپ بیان شده و تفصیل اجمالی است که در آیه قبلی ذکر شده بد.البته در این بین اشاره به عمل وجهانی که باعث شد خداوند انسان رادر زمین تمکین دهد نیز وبه همین جهت کلام را به لام قسم آغاز نموده وفرمود و لقد....و نیز به همین جهت داستان امر به سجده آدم وداستان بهشت را به صورت یک داستان ذکر فرموده و فاصله ای در بیان آنها نگذاشت کلام جمع و جور شده اش وبر ضمیر آیات بعدیش با اجمالی که در آیه و لقد ملناکم...بود منطبق شود..

خطابی که در جمله و لقد خلقناکم ...است خطاب به عموم آدمیان وخطابی است امتنانی همچنانکه در آیه قبلی هم گفتیم که لحن کلام لحن منت نهاد است زیرا مضمون همان مفهوم است و تنها تفاوت بین آن دو آعمال آن وتفصیل این است. بنابراین اینکه می بینیم از خطاب عمومی:ولقد خلقناکم به خطاب خصوصی پم خلقنا لائکه اسجدو لادم منتقل شد برای بیان دو حقیقت است:حقیقت اول اینکه سجده ملائکه بزای جمیع بنی آدم ودر حقیقت خضوع برای عالم بشریت بوده واگر حضرت آدم علیه السلام قبله گاه سجده ملائکه شده از جهت خصوصیت شخص اش نبوده بلکه از این باب بوده که آدم علیه السلام نمنه کامل انسانیت بوده ودر حقیقت از طرف تمام افراد انسان به منزله نماینده بوده است. ههمچنانکه خانهه کعبه از جهت اینکه حکایت از مقام ربوبی پروردگار میکند قبله گاه مردم قرارگرفته است.واین معنا از چند جای داستان آدم و ابلیس استفاده می شود:

اول ازقضیه خلافتی که آیات 30-133 سوره بقره متعرض آن است چون از این آیات برمی آید که مامور شدن ملائکه به سجده متفرغ بر خلاف مزبور بوده و خلافت مزبور به طوری که ما استفاده کردیم ودرتفسیر آن ایات بیان نومدیم مختص به آدم علیه السلام نبوده بلکه در همه افراد بشر جاری است.پس سجده ملائکه سجده بر جمیع افراد انسان است.

دوم:از آن جا که ابلیس گفت:فی اغو تینی لا قعدن لهم صراطک المستقیمثم لا تینهم من بین ایدیهم و من خلنهم.

1-پروردگارا به خاطر اینکه ککردی هر آینه در زمین لذات مادی و زمینی را در نظر آنان نزینت می دهم و به طور مستمسلم همه شان را گمراه می کنم.سوره حجر آیه 39

چون قبل از این آیه ذکری از بنی آدم به میان نیامده بوده وابلیس اجراو بدون اینکه حرفی از بنی آدم در بن باشد متعرض اغوای بنی نوع بشر گردید.

ودر سوره حجر هم از او این چنین حکایت شده که گفت:رب بما اغو یتنی لا ززنین لهم فی الرض ولا غو ینهم اجمعین ونیزدر سوره ص گفته است ضبعز تک لا غو ینهم اجمعین

2-واگر جمیع افراد بشر مسجور ابلیس و ملائکه نبودند جا نداشت که ابلیس این طور در مقام انتقام از آنان برآید2-پس به عزت تو قسم تمام آنها را فدا میکنم سوره ص آیه 82

سوم:علاوه بر همه این ها خطاباطی را در این سوره با جمیع افراد بشر دادر.وهمه جا می فرماید:یا بنی آدم...

حقیقت دوم اینکه خلقت آدمدر حقیقت خلقت جمیع بنی بشر بوده آیه وبدء خلق الانسان من طین ثم جعغل نسله من سلاله من جاء مهین و آیه هو الذی خلقم من نزاب ثم من نطفه ثم من علقه2-نیز دلالت بر این حقیقت دارند چون از خلاصه آن دو استقاده می شود که منظور از خلق کردن از خاک همان جریان خلقت آدم علیه السلام است گفتار ابلیس هم که در نمن داستان گفت:سئن اخرین ای یوم التیمد لا حستنکن ذریته الا قلیلا3- وهم چنین آیه و از اخذ ربک من بنی آدم منظهورهم ذریتهم و اشهدهم علی انفسهم4-به بیانی که خواهد اکثر اشعار به این معنا دارد.قوال مفسرین این آیه مختلف است مثل مولف مجمع البیان گفته است:خدای تعالی نعمتی را که در ابتدای خلقت بشر به وی ارزانی داشته ذکر نموده و فرموده:ولقد خلقناکم ثم صورناکم...

اخفش گفته است:کلمه ثم در این جا به معنای و است زجاج بر او محله کرا که این اشتباه است زیرا خلیل و سیبویه و جمیع اساتید عد بیت گفته اند کلمه ثم با او فرق دارد و ثم همیشه برای چیزی است که نسبت به ما قبل خود بعدیت و تاخر داشته باشد آن گاه گفته:معنای این آیه این است که ما اول آدم را آفریدیم و بعدا او را صورت گری نمودیم و سپس از فراغت از خلقت آدم و صورت گری وی بر ملائکه گفتیم تا او را سجده کنند.بنابراین هدف از آفرینش مردم آفرینش آدم است واین معنا مطابق با روایتی است که از حسن رسیده.ودر کلام محرب این گونه تعبیرات زیاد است:مثلا وقتیمی خواهند بگویند ما به پدران شما چنین و چنان کردیم می گویند:ما به شما چنین و چنان کردیم در قرآن کریم هم از اینگونه تعبیرات زیاد دیده می شود از آن جمله است آیه >> و اذ اخذنا میثاقکم و رفعنا فوقکم الطور .





http://zabanha.sellfile.ir/images/3box.png

خرید+دانلودرایگان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.